מולוסקום טיפול

מולוסקום קונטגיוזום הוא נגיף מדבק מאד שגלל אופי הפצתו מוגדר גם כמחולל מחלת מין. המחלה אינה מסוכנת וחולפת מעצמה כעבור מספר חודשים ועד לפרק זמן של שנתיים. עם זאת ועל רקע סיבוכים פוטנציאליים, ההמלצה היא לטפל במחלה ולא להזניח.
 

מולוסקום טיפול טבעי

כאמור, בדרך כלל מערכת החיסון תצליח להתגבר בעצמה על הנגיף, אבל מעבר לכך שזה עלול לקחת זמן ולעיתים אף חודשים ארוכים עד שההחלמה תושלם במלואה, בפרט מולוסקום אצל ילדים טיפול טבעי יאפשר למנוע המשך הדבקה של ילדים אחרים וכן גם את אי הנוחות שמלווה את הנגעים. בדרך כלל הנגעים של נגיף מלווים באי נוחות משמעותית, גרד, כאב ואף דימום. הנוכחות שלהם מדבקת מאד ולכן בנוסף להדבקה של אחרים, הם עצמם עשויים להוביל להדבקה עצמית חוזרת. קיימות שיטות טבעיות ושטחיות לטיפול כמו ורומאל לילדים או למבוגרים, חנקן נוזלי ויש אפילו מי שמנסה חלב תאנים קונדילומה כטיפול טבעי להסרת יבלות. חשוב מאד להימנע משימוש בחלב תאנים משום שהשימוש בו עלול לגרום לנזק לעור.

הטיפול היעיל ביותר במולוסקום הוא בהרחקת הנגעים מהעור, מה שפתור לא רק את בעיית הנגע עצמו יחד עם האתגרים שהוא מביא עמו, אלא פותר את בעיית הנגיף כולו. בשונה מנגיפים אחרים שבהם הסרת תסמיני המחלה אינם מובילים לטיפול במקור, אלא רק בביטוי שלו, במקרה של נגיף המולוסקום, הסרת הנגעים מנקה גם את הנגיף מהגוף ובכך מרפא את הבעיה ואת המקור.

כיצד מבצעים הסרת מולוסקום

למרות שלא מדובר במחלה מסוכנת, כאמור, הסרת מולוסקום קונטגיוזום אכן חשובה עבור היבטים אסתטיים, למניעת סיבוכים משניים של זיהום, למניעה של הדבקה וכן לשיפור איכות החיים. עבור הנגיף הזה יש מספר טיפולים, החל בתכשירים מקומיים ועד להסרת כימית וכירורגית, וכן באמצעות טכנולוגיית הלייזר.

הליכים שונים להסרה

כאמור, טיפול במולוסקום עשוי להיות הסרה של הנגעים. אחד הנפוצים שבהם לאורך השנים נקרא קריותרפיה או במילים אחרות טיפול באמצעות הקפאה, בדרך כלל עם חומר בשם חנקן נוזלי. מדובר בטיפול שאינו נעים במיוחד ובדרגות משתנות של כאב, אשר לא פעם מצריך מספר פגישות וגם לא תמיד פותר את הבעיה באזור המטופל. אפשר נוספת של הסרה כימית היא שימוש בחומרים שונים, בהם פודופילין, חומצה טריכלורואצטית, חומצה רטינואיתוקנטרידין המייצר שלפוחית שלבסוף תוסר ביחד עם היבלת. יחד עם זאת, גם טיפולים בחומרים אלו לרוב דורשים יותר מפגישה אחת, אינם נעימים במיוחד, ולעיתים אף עלולים לגרום נזקים בלתי רצויים, כמו צלקות.

על כן, במרבית המקרים יומלץ עבור מולוסקום טיפול של הסרה כירורגית. מדובר בהליך מהיר שאינו כרוך בכאבים, ולרוב רק מצריך אלחוש מקומי אם כי גם ניתן לקבל טשטוש ולכן הוא מתאים מאוד לילדים ולא פעם גם למבוגרים. יחד עם זאת, במקרים מסוימים ישנו יתרון לטיפול בלייזר CO2 כפי שניתן לבצע במרכז להסרת קונדילומה. את הטיפול יש להתאים למיקומן של היבלות, למידת ההתפשטות ולדרגת החומרה, כמו גם לציפיות של המטופל, גילו ועוד. עם הלייזר, בתוך מספר בודד של טיפולים נוצרת פגיעה בכלי הדם שמהם ניזונות היבלות, ללא כאבים, מבלי לייצר צלקות או כוויות, ועם אפשרות החלמה מהירה יסית. את הטיפול בלייזר ניתן לעשות גם בתוספת של אלחוש מקומי על מנת להבטיח שגם מעט הכאב שעשוי להופיע אצל חלק מהמטופלים כתגובה לטיפול- לא יהיה מורגש.

בנוסף להסרת היבלות שמופיעות על רקע נוכחות הנגיף, הטיפול המקומי באמצעות הלייזר בהחלט עשוי לקדם את ההחלמה הטבעית מהנגיף, על ידי חיזוק הלמידה של המערכת החיסונית. תהליך ההסרה בלייזר, אצל ד"ר וקסלר, נעשה תחת הרדמה מקומית בספריי ואינו מותיר צלקות.

מולוסקום טיפול

מדוע חשוב לטפל

ראשית, נציין כי מלבד השיטות שהוזכרו לעיל ישנן אפשרויות נוספות של טיפול מולוסקום, שאינן כרוכות בהסרה של הנגעים מהעור. מדובר בתכשירים כמו ורומאל ואחרים, שאת חלקם גם ניתן להשיג ללא מרשם, וכן תכשירים יותר "מסורתיים" כגון חלב תאנים שהוזכר קודם לכן. יחד עם זאת, הניסיון מראה שהיעילות של תכשירים אלו נמוכה, ואפילו נמוכה מאוד, במקרים מסוימים עלולים לגרום יותר נזק מתועלת.

הסרת מולוסקום הינה חשובה, הן לאדם והן לסביבתו. יש לזכור כי היבלות הויראליות בהחלט מדבקות במגע, בין אם הוא בין ילדים או מבוגרים, לרבות מגע מיני, וכן מגע של היבלת עם משטחים כמו מגבות, אסלות, בגדים וכדומה. הסרה של היבלות מאפשרת לשמור על סביבתו הקרובה של הנדבק, בין אם בבית, בגן או בבית הספר. כמובן, היבלות גם מהוות פגם אסתטי משמעותי, ועם טיפול נכון ומקצועי ניתן להעלימן ללא סימן, ומבלי להותיר צלקות.

למידע נוסף ועזרה רפואית

לפרטים נוספים אודות טיפול במולוסקום הנכם מוזמנים לפנות אל המרכז להסרת קונדילומה בהנהלת ד"ר שרגא וקסלר, בטלפון 03-6956867.

קבעו תור מהיר