מולוסקום

מהי מולוסקום ואיך מטפלים בה?

מולסקום הינה מחלה נפוצה למדי הפוגעת בכ- 2 עד 8 אחוז מהאוכלוסייה בכל הגילאים, ובדגש על ילדים. מחלה נגיפית זו המועברת במגע מאופיינת בבליטות המכילות נוזל לבן וצמיגי, אשר מופיעות על פני העור. הבשורות הטובות לחולים הן שהמחלה חולפת מעצמה, אולם לעיתים מדובר בתקופה ארוכה בה סובלים מבעיה אסתטית ובעיקר מחוסר ונוחות וגירודים עזים. על כן, חשוב וניתן לטפל במחלה באמצעים שונים, כאשר טיפול מיומן גם אינו משאיר צלקות.

 

על ההידבקות במחלה

כאמור, מולוסקום היא מילה נגיפית שכמחצית מהחולים בה הם ילדים, אולם מכיוון שהיא מועברת במגע – כולל מגע מיני – היא מוגדרת ככזו ובקרב מבוגרים מופיעים התסמינים סביב אברי המין ובירך הפנימית. זאת בעוד שאצל ילדים הנגעים מופיעים בעיקר בבטן, בפנים, בגפיים, בחזה ובבית השחי. ההדבקה עלולה להתרחש עקב מגע עם בגדים, מגבות, אסלות, מכשירי הסרת שיער ואביזרים מזוהמים נוספים.

יש להדגיש כי מולוסקום איננה מחלה מסוכנת או כזו שמגדילה סיכון לממאירות. לאחר שעוברים תסמיני המחלה בחלק מהמקרים הנגיפים נשארים בגוף ועלולים להתעורר שוב כעבור זמן. אין בדיקת דם או אחרת לזיהוי הנגיפים או לזיהוי נוגדנים כנגדם. המערכת החיסונית גם תתגבר עליה בעצמה כעבור מספר חודשים או שנים. מרגע ההדבקה ועד להופעת התסמינים עוברים מספר שבועות עד חודשים. הנגעים עלולים להדביק בעיקר במגע או מפציעתם או מגרודם.

מולוסקום

אבחנה וטיפול בנגעי מולוסקום

לנגעים של מולוסקום יש מראה ייחודי ולכן ניתן לרוב לאבחן את המחלה עם קולפוסקופ. יחד עם זאת, האבחנה המדויקת נערכת באמצעות ביופסיה ובדיקה היסטולוגית.

הטיפול נדרש בעיקר במקרים בהם החולים סובלים לאורך תקופה ממושכת מנגעים רבים ומטרידים, למשל במיקומים בעייתיים כמו העפעפיים ואיברי המין. הטיפול היעיל ביותר כיום להעלמה של הנגעים הוא הלייזר, במהלכו נעזרים בקולפוסקופ המגביר את הדיוק ומונע נזקים וצלקות. מלבד הלייזר ישנם טיפולים כגון הקפאה עם חנקן נוזלי שהינה פחות מדויקת ויעילה בהשוואה ללייזר, לרוב מצריכה מספר טיפולים ולעתים קרובות גורמת לצלקות. עוד סוג של טיפול מבוסס על תכשירים כימיים כגון חומצה טריכלורואצטית, פודופילין וחומצה רטינואית, אשר הורסים את הנגעים, וגם כאן לעיתים יידרשו מספר פגישות עד להעלמת הנגע ובנוסף ישנה סכנה להותרת צלקות.

 

המלצות ופנייה לטיפול

לסובלים מנגעי מולוסקום מומלץ לפנות בהקדם לאבחנה, על מנת לשלול בעיות אחרות ולקבל מענה טיפולי הולם. כמו כן, מומלץ להימנע מגירוד הנגעים למניעת החמרה והדבקה, לשמור על היגיינה בדגש על יחסי מין. במכון שער לבריאות האישה והגבר ניתן לקבל טיפול יעיל ומדויק לנגעי המחלה באמצעות טכנולוגיית הלייזר. לפרטים נוספים בנושא ולקביעת תור, הנכם מוזמנים להתקשר לטלפון 03-6956867.

 

קבעו תור מהיר