שאלות ותשובות מבוססות על ציטוטים ממחקרים

קשה לי להגיע למרפאתך לתת דגימת HPV PCR, מה ניתן לעשות?

את יכולה לקחת דגימות PCR ל HPV מגופך ולהעביר זאת אלינו ואנחנו נעביר זאת למעבדה. את הדגימות תקחי באמצעות מטושים מיוחדים, שתקבלי מאיתנו, מהפה, מצואר הרחם ומהנרתיק, מהמפשעות ומפי הטבעת ותשימי אותם במבחנה יעודית. במחקר שפורסם בירחון הבריטי לרפואה שרשום כאן למטה נמצא שדגימות HPV PCR שנלקחו באופן עצמי ע"י נשים היו מדוייקות כמו הדגימות שנלקחו ע"י רופאים. Meta-Analyses Support Self-Collected Vaginal Swabs for High-Risk HPV Testing By Amy Orciari Herman Edited by Susan Sadoughi, MD, and Richard Saitz, MD, MPH, FACP, DFASAMhttp://response.jwatch.org/t?ctl=4768B:C54BA98D002B37BCF5884A7E85E94234D2B71D9A95FA21D3&  

 

יש לי קונדילומה ואני פוחדת שתיהפך לסרטנית

הסכוי שקונדילומה תתפתח לסרטן הוא קיים אך נמוך. חיפשתי ומצאתי מחקר בנושא זה בדיוק שהתפרסם בעיתון הרפואי המדווח על מחקרים בתחום הסרטן  Cancer Res 1976;36:794 , שם החוקר הוא  Harald zur Hausen   ושם המאמר הוא Condylomata Acuminata and Human Genital Cancer Updated version. אגב חוקר זה זכה בפרס נובל על גלוי הקשר שבין נגיף הפפילומה [HPV] לבין התפתחות סרטן צוואר הרחם. לכן, אף כי הסיכון להתפתחות סרטן הוא קטן יש חשיבות ללקיחת דגימה מגדולי קונדילומה לפני הטיפול להסרתם.

 

אני טרנסג'נדרית וחוששת מקונדילומה בנרתיק החדש שלי. האם יתכן?

אם אכן זו קונדילומה, הרי זה בין המקרים הראשונים בעולם. כבר דווח בספרות הרפואית על מקרים בודדים כמו שלך.  בסקירה שפורסמה בירחון הרפואי Sex Transm Infect. 2016;92(7):499-501 דווח על 4 מקרים כאלו ובספרות הרפואית העולמית כבר דווח על 30 מחקרים (זה לא הרבה) בין השנים 1990-2015 שתיארו מצבים דומים.  הניתוח ליצירת נרתיק מבוצע בטרנסג'נדרים או בנשים עם חסר מולד או נרכש של נרתיק.  הנרתיק החדש מיוצר מעור של הפין (בטרנסג'נדרים) או מקטע מעי, או מהשתלה של עור.  נרתיקים חדשים אלו אינם מוגנים מהדבקות ב HPV ולכן אינם מוגנים מהתפתחות קונדילומה, או אפילו מהתפתחות מצבים טרום סרטניים או סרטניים כתוצאה מההדבקה בנגיף ה- HPV.  בנוסף נרתיקים חדשים אלו אינם מוגנים מהדבקות בשאר מחלות המועברות במגע מיני (STD).  בנוסף, בטרנג'נדרים עור הפין יכול לשאת את הנגיף קודם להשתלתו בתור נרתיק חדש, או במגע מיני או כתוצאה מהדבקה ב HPV שלא בדרך מינית (כמו במגע עם אביזרים מזוהמים ב HPV).  ארבעת הטרנסג'נדרים המתוארים במאמר סבלו כולם מנגעים שנגרמו ע"י ה-HPV והתאפיינו בכאב בחדירה מינית וביבלות בנרתיק החדש.  בסקירת כל הספרות, משנת 1972 כולל המחקר הנ"ל, נמצאו 16 מקרים בלבד של נגעים שנגרמו ע"י HPV מזנים בסיכון נמוך ובזנים בסיכון גבוה להתפתחות ממאירות במקרה אחד נמצאו מצבים ממאירים. במקרה אחד – טרום ממאיר וב- 13 נמצאה קונדילומה.  בסה"כ 15 המקרים היו מיעוט מתוך למעלה מ 1000 טרנסג'נדרים שעברו ניתוח להשתלת נרתיק חדש.  הטיפול היעיל ביותר להסרת גידולים אלו הוא אידוי בלייזר בהכוונה של קולפוסקופ, אחרי קולפוסקופיה מקיפה לכל אברי המין, פי הטבעת, פיית השופכה, הפה והעיניים.  לאחר הסרת הגידולים, מומלץ לעשות בדיקת PCR ל- HPV לוודא שגם הנגיפים סולקו.

 

האם יתכן שבן זוגי מדביק אותי בנגיפי HPV?

אכן אפשרי המצב שבן-זוג מיני מדביק אותך בנגיפי ה- HPV מה שיכול לגרום גם לגידולי קונדילומה וגם לפאפ לא תקין.   לעניין הטיפול, אני משאיר זאת לרופא המטפל שלך.   לעניין ההדבקה ע"י בני-הזוג, הרי שגם בני-הזוג נדרשים לעבור קולפוסקופיה מקיפה בכל אברי המין שלהם, בפה ובפי-הטבעת. אם ימצאו אצלם אזורים חשודים יש לעשות ביופסיה וכן בדיקת PCR לאיתור HPV.    במחקר שפורסם ב Genitourin Med. 1992 Dec; 68(6): 370-373 נבדקו 133 גברים אשר לבנות-הזוג שלהם היה משטח פאפ חיובי ל- HPV או משטח פאפ חיובי למצב טרום-סרטני (CIN).   אצל 82 מהגברים נמצאו ממצאים בקולפוסקופיה היכולים להתאים לזיהום ב- HPV (38%).   אצל 55 גברים נעשו ביופסיות ושם נמצאה עדות ל- HPV בשיטת PCR בקרב 47 גברים (85%).   מסקנת המומחים היא שבכל מקרה של אישה עם פאפ עם CIN או פאפ עם עדות לזיהום ב- HPV יש לבדוק קולפוסקופית את בן-הזוג ולעשות לו בדיקת PCR ל- HPV.   האבחון והטיפול בבני הזוג יכול לסייע להקטין את שכיחות המחלה בנשים ובגברים.

 

יש לי הרבה דלקות בפה וכעת גיליתי שם בליטה. האם יש לי בפה קונדילומה?

חיפשתי ומצאתי מאמר משנת 2013 שפורסם בעיתון הרפואי Cancer Preview Research שיתכן ומתאים למקרה שלך.    במאמר זה נמצא קשר בין דלקות חוזרות בפה לבין המצאות בפה של נגיף ה- HPV. זאת ועוד, נמצא קשר בין דלקות חוזרות בפה לבין התפתחות ממאירות בחלל הפה והלוע וגם ידוע שהמצאות נגיפי ה-HPV בחלל הפה והלוע גורמת לעליה משמעותית של ממאירות בחלל הפה והלוע.   עוד מצאו החוקרים עליה בשנים האחרונות של המצאות נגיפי HPV  בחלל הפה והלוע ומסבירים עליה זו בעישון, בשתיית אלכוהול, שימוש במריחואנה, מין אורלי ומספר בני-זוג ליחסי מין אוראליים.    אני מקווה ששפכתי מעט אור על עניין הקשר בין מצב בריאותי ירוד בחלל הפה לבין הסיכון לזיהום אוראלי בנגיף ה-HPV .        לידיעתך, כאשר מגיעים אלי לקוחות עם זיהום באברי המין ב-HPV , אני לוקח בדיקות PCR ל- HPV, לא רק מאברי המין הפנימיים והחיצוניים, ולא רק מפי-הטבעת,אלא גם מהפה.

 

האם יתכן שהקונדילומה שיש לי תהפך להיות ממאירה?

גידולי קונדילומה נגרמים מנגיפי HPV, בעיקר מהזנים 6 ו-11 שמוגדרים כזנים בעלי סיכון נמוך לפתח סרטן. (Low Risk). ידוע שממאירות נגרמת מזנים בעלי סיכון גבוה לפתח סרטן (High Risk) והשכיחים הם זנים 16, 18 ואחרים. מוכרים היום כ- 160 זנים שחלקם הם בעלי סיכון גבוה לפתח ממאירות. נושא הממאירות בקונדילומה נבדק במספר מחקרים ובאחד מהם  Expert Rev Dermatol. 2013;8(3):321-332 נמצא שגם הזנים בעלי הסיכון הנמוך (Low Risk) עלולים לגרום לקונדילומה להיהפך לסרטן.  מה שמעלה את הסיכון של קונדילומה להיהפך לגידול ממאיר זה זיהום HPV ממושך גם עם זנים נמוכי סיכון כמו 6 ו-11. הסיכון לסרטן הפין, למשל, גדל פי 6 בגברים עם גידולי קונדילומה לעומת גברים ללא קונדילומה.  מחקר שפורסם ב J. Infect.Dis.199(6), 805-814(2009) מצא שכשליש מגידולי קונדילומה בצוואר הרחם נמצאו זנים בסיכון גבוה (High Risk) וב- 10-20% התפתחו מצבים טרם-סרטניים וסרטניים.  לטיפול בלייזר ישנה עדיפות על פני טיפולים אחרים הן בתוצאות הריפוי והן ברמת הנזקים המזעריים הכרוכים בשימוש בו.   הטיפול בלייזר מוגבל לעומק של עד 1 מ"מ, והכווייה הנותרת מתרפאת במהירות. ללייזר גם יתרון בעידוד מערכת החיסון לסלק את הנגיפים.  זהו הטיפול הבטוח בזמן ההריון.   כאן ראוי לציין שרוב זיהומי ה- HPV עוברים מעצמם וללא טיפול בזכות מערכת החיסון של גופו.

קבעו תור מהיר