בדיקת hpv גברים

מניעה, אבחון וטיפול בקונדילומה בקרב גברים

מחלות מין מהוות את אחת מההופעות השכיחות ביותר שניתנות למניעה כמעט מוחלטת. מודעות, ביצוע בדיקות שגרתיות, מעקב תקופתי וקבלת טיפול יעיל בזמן תפחית באופן משמעותי את הסיכון להידבקות והישנות, תאפשר לעכב ואף לרפא פגיעה שכבר קרתה, ובהתאם לרמת החומרה שלה ותסייע במניעת סרטן. בהתקיים פעילות מינית סדירה,מומלץ לבצע בדיקות תקופתיות לאיתור מחלות מין ולהקפיד על ההגנה הנדרשת.

 

רקע על וירוס הפפילומה האנושי

מחלת הקונדילומה שנגרמת על ידי וירוס הפפילומה האנושי – HPV היא מדבקת, אך לרוב אינה מסכנת חיים. עם זאת, בחלק מהמקרים המחלה תתפתח לממאירות ותוביל לסרטן, לכן מסוכנת ומחייבת טיפול ומניעה.

וירוס הפפילומה האנושי מורכב מלמעלה ממאה זנים ידועים,ומכתיר בכך את הקונדילומה למחלת המין הנפוצה ביותרהיום. מרבית האנשים יחשפו לאחד או כמה זנים מתוך זני וירוס הפפילומה לאורך החיים, ובבדיקות חיוביות לנגיף הפפילומה, לרוב נצפית נוכחות של כמה זנים לפחות. עיקר ההדבקה נעשית במהלך גיל ההתבגרות, אבל הסיכון להדבקות קיים לכל אורך החיים. בדרך כלל נוכחות הווירוס תהיה מורכבת מזנים בעלי דרגות סיכון שונות לממאירות, וכאשר קיימים זנים בעלי דרגת סיכון בינונית וגבוהה לממאירות- טיפול המשך יהיה מחייב.

מתוך כלל הזנים הרבים חלק לא מבוטל מהם מחוללי סרטן ולכן מניעה וטיפול של המחלה הם חשובים כל כך. תהליך ההתפרצות לרוב לא סמוך לשלב ההדבקה והווירוס יכול להיות רדום בגוף במשך שנים. השלב המדבק של המחלה מאופיין בהופעה של יבלות קטנות על העור ובאזורים שונים בגוף. לרוב יופי בתוך איבר המין, על איבר המין ובסביבתו, במפשעות, בפי הטבעת, בחלל הפה והלוע ועוד.

צורות הידבקות בוירוס

הוירוס מדבק מאד ואמצעי ההידבקות הוא דרך העור, כך ששלב הופעת הקונדילומות הוא לא רק השלב המדבק, אלא הוא סופר- מדבק. עם הופעתן חשוב מאד להקפיד להפסיק לקיים יחסי מין ולהגיע בתכיפות אל הרופא על מנת לקבל את הטיפול המתאים.

hpvגבריםכמו נשים מאופיין כאמור במופעים שונים של קונדילומות, אלה הן סוג של יבלות שיכולות להופיע כמופע בודד וחד פעמי, בפיזור או בריבוי מופעים מקובץ. היבלות עצמן יכולות להיות מובחנות ובעלות צבע כהה יותר, או שטוחות ובעלות צבע בהיר. הן יכולות להיות מחוברות לעור או תלויות ממנו, והן מופיעות בשלל צורות שונות ביניהן חרוט, כרובית ועוד.

במקרים רבים היבלות יהיו ניתנות להבחנה, אבל במקרים רבים אחרים הן תהיינה קטנות מדי לזיהוי ו/או ממוקמות באזורים שקשה לראות אותם כמו בתוך קפלי הרקטום. לשם כך מתבצעת בדיקה עם מכשיר דמוי מיקרוסקופ ולאחר צביעה מיוחדת שמאפשר להגדיר ולזהות את הנגעים.

בדיקת hpv לגברים

בשעה שנשים עוברות בדיקת פאפ שגרתית מדי שנה בממוצע על כסא הגניקולוג, עבור גברים לא קיימת בדיקת סקר ו/או שגרת ביקורים שנתית אצל האורולוג. כתוצאה מכך, בדיקת hpv גברים עושים בדרך כלל רק לאחר הופעה של הקונדילומות שכבר מדבקות כך שהסיכון להדבקה על ידי גברים עולה כמו שעולה הסיכון למצב טרום סרטני וחמור מכך.

hpv אצל גברים קשה יותר לזיהוי גם משום שהקונדילומות לא תמיד גלויות, ולכן מוכרחה להיות מיקרוסקופית.

בהינתן נגעים קיימים תילקח ביופסיה והדגימה תשלח לבדיקה פתולוגית לאיתור מצב טרום סרטני או סרטני.

טיפול בווירוס הפפילומה ובנגעי קונדילומה

הטיפול הטוב ביותר כנגד הווירוס הוא הטיפול המניעתי ולכן קבלת החיסון חשובה כל כך, גם אם עברתם את גיל העשרה. חיסון כנגד הווירוס נמצא בסל התרופות וניתן על ידי קופות החולים בהתאם להסדר הקופה. אם טרם חוסנתם, חשוב לבדוק עם הקופה שלכם אם אתם זכאים ובמידה וכן- מומלץ להקדים לקבלו.

לאחר הידבקות הטיפול הקיים הוא ביבלות עצמן ובהסרתן. קיימות כמה שיטות מקובלות להסרת היבלות, אלה הן באמצעות משחות ותרחיפים, הסרה בחנקן והסרה באמצעות לייזר. שיטת ההסרה בלייזר היא השיטה היעילה ביותר כיום, בעודה מספקת פעולה מהירה ונטולה כמעט לחלוטין מצלקות. במקרים רבים אינה מותירה צלקת כלל. בנוסף לכך, הסרת היבלות בלייזר מעודדת את מערכת החיסון לעבוד ביתר שאת בנטרול הווירוס בגוף.

להמשך קריאה על ווירוס הפפילומה ועל נגעי הקנדילומה המשיכו בגלישה באתר בלחיצה כאן.

לתאום תור אצל הרופא צלצלו לטלפון מספר 03-6956867.

קבעו תור מהיר