קונדילומה של העור

קונדילומה של העור – מדוע זה קורה?

קונדילומה היא מחלה המתבטאת בבליטות או ביבלות המופיעות באזורים שונים של הגוף, הן אצל גברים והן בנשים, בדגש על אזור מערכת המין והשתן והמפשעה. מקורה בהידבקות בנגיף הפפילומה האנושי, בעיקר זנים 6 ו- 11. בשורות הבאות נבין מהם גורמי הסיכון להידבקות בקונדילומה של העור, וכיצד הנגיף חודר אל העור.

מדוע וכיצד הדבקה מתרחשת?

ראשית, יש לציין כי הזנים המתוארים לעיל אחראיים על 9 מכל 10 מקרי קונדילומה של העור, אולם ישנם עוד עשרות זנים שיכולים לגרום לגידול – וביניהם גם זנים הנמנים על קבוצות סיכון יותר גבוהות לפיתוח גידולים ממאירים. שנית, ישנם מספר גורמים סיכון מרכזיים להידבקות ב- HPV ובהם עישון, קיום יחסי מין עם בני זוג מרובים, תחילת קיום יחסים בגילאים מוקדמים, שימוש באמצעי מניעה הורמונליים, סטרס, מחלת הכלמידיה, ותרופות, מחלות ומצבים הגורמים להחלשת מערכת החיסון.

מדובר למעשה במחלת המין הנפוצה בתבל, כאשר מעת ההידבקות ועד שמופיעות הבליטות יכולים לעבור שבועות ספורים, חודשים ואפילו כמה שנים. יש לציין כי המחלה מתפתחת רק אצל אחד מכל מאה נשאים, ואילו מערכת חיסונית תקינה עשויה לחסל לחלוטין את הנגיף במרבית המקרים בטווח זמן של שנה-שנתיים. יחד עם זאת, הנשאים בהחלט יכולים להדביק ב- HPV ולמרבה הצער סיכון ההדבקה הוא גבוה מאוד, כאשר במכל מגע מיני יש סיכוי של כ- 50 עד 60 אחוז להידבקות. לפיכך, כל בני האדם מצויים בסיכון של 80 אחוז להידבקות בנגיף הפפילומה האנושי במהלך חייהם. יתר על כן, ההידבקות עלולה להתרחש במגע עם חפצים שונים מזוהמים, החל במגבות ועד לתחתונים, ובמקרה של גברים – אפילו ממושבי אסלות.

 

כיצד נוצרות היבלות

כאשר מתרחשת הדבקה בקונדילומה של העור חודרים הנגיפים דרך סדקים זעירים בעור ובריריות אל השכבה הבזלית של האפידרמיס. כאמור, בשלב זה הם עשויים לשכון באזורים אלו מספר שבועות עד מספר שנים, בטרם יתחילו להתבטא היבלות. יחד עם זאת, בשלב מסוים מתעוררים הנגיפים ומשתמשים ב- DNA של תאי הגוף על מנת לייצר תאים המכונים קוילוציטים, שהם האחראיים על היבלות.

 

לאבחון וטיפול בקונדילומה של העור

לפרטים נוספים אודות קונדילומה של העור ולקביעת פגישת אבחון וייעוץ, הנכם מוזמנים לפנות אל המרכז להסרת קונדילומה בטלפון 03-6956867.

קבעו תור מהיר