מולוסקום זיהום

אודות וירוס מולוסקום

מולוסקום קונטגיוזום הינה מחלה נגיפית של העור, נפוצה יחסית ומאד מדבקת, כאשר הנתונים מדברים על כשני אחוזים באוכלוסיה. הנגיף הגורם למחלה נקרא פוקס ולאחר שהוא מתיישב על העור מתחילות להופיע יבלות לא יפות ואף מציקות על אזורים שונים בגוף. ניתן לצפות מולוסקום בפנים כמו גם מולוסקום בפין ובפות, בגפיים ובבטן ועוד.

עם זאת, ראוי לציין כי וירוס מולוסקום אצל מבוגריםהרבה פחות שכיח מאשר מולוסקום קונטגיוזום בילדים ובעיקר עד גיל אחת עשרה, וכן יש לדעת שהמחלה חולפת מעצמה כעבור מספר חודשים ועד שנתיים.

 

כיצד נמנעים ממולוסקום

למרבה הצער מולוסקום מבוגרים וגם בילדים הוא נגיף מדבק מאוד. דרכי ההדבקה של הנגיף הם באמצעות מגע ואפילו יותר בסביבה רטובה ומימית. על כן נפוצות ההדבקות בתוך המשפחה, למשל אצל ילדים שעושים אמבטיה ביחד, עקב שימוש באותן המגבות, שימוש באותה האסלה וכדומה. לאחר ההידבקות יעברו לרוב מספר שבועות עד שיופיעו היבלות באזורים שונים בגוף, כאשר ישנו הבדל בין ילדים שאצלם היבלות נראות לרוב בחזה, בפנים, בבית השחי ובגפיים, לעומת מבוגרים שאצלם רואים את היבלות בעיקר בירך הפנימית ובאזור אברי המין. דרך אגב, וירוס מולוסקום אכן עובר גם ביחסי מין וזוהי הסיבה לכך שהמחלה מוגדרת בתור מחלת מין.

מכאן שההימנעות מהדבקה מתחילה בזיהוי היבלות אצל אחד מבני המשפחה, פנייה לאבחון, ומרגע קבלת אבחנה חיובית שמירה על היגיינה גבוהה, הפרדה בין מגבות ובגדים, ומעבר לכך קיום יחסי מין מוגנים. שימו לב שבשונה ממחלות מין אחרות כמו הקונדילומה בין היתר, במקרה של נגיף המולוסקום, יחסי מין מוגנים כן מונעים הדבקה.

מה זה מולוסקום זיהום ואיך מתבטא?

למה לטפל במולוסקום?

כאמור, הגוף יודע להתמודד עם המולוסקום בכוחות עצמו ולרוב יתגבר עליו לבד בתוך מספר חודשים, או מעט יותר מכך. בנוסף, מרגע שהנגיף הוסר מהגוף הוא אינו נשאר בתוך הגוף עוד, וזאת בשונה מהרבה ווירוסים אחרים שלמרות הסרת הנגעים שנגרמו בעקבותיהם- ממשיכים לשגשג בגוף. בנגיף המולוסקום, הסרת הנגעים מובילה להחלמה מלאה לאחר מכן.

אכן, ישנם אנשים אשר בוחרים שלא לטפל ביבלות שנגרמות כתוצאה מנגיף המולוסקום ומעדיפים לתת להן לחלוף מעצמן. יחד עם זאת, יבלות אלה מלוות לא פעם בגירודים חזקים ובאי נוחות כללית, זאת לצד פגם אסתטי לא מבוטל כתלות באזור ההופעה בגוף. בנוסף, יבלות המולוסקום ממשיכות לגדול ואף עלולות לעיתים להותיר צלקות, ואיתן חותם נצחי לקיומן. על כן, ישנו היגיון וצורך בטיפול במולוסקום בדרכים שונות, כאשר לרוב רופא עור יידע לזהות את היבלות בבדיקה עם קולפוסקופ- שהוא סוג של מיקרוסקופ המאפשר לראות נגעים שקשה לזהות בלעדיו. לעיתים יהיה צורך לחדד את האבחנה עם בדיקות נוספות.

אילו טיפולים קיימים למולוסקום

ישנם מספר טיפולים המוצעים על ידי הרפואה להתמודדות עם נגיף המולוסקום. כאמור, ולמרות האפשרות הקיימת להותיר את המצב ללא טיפול, ההמלצה הגורפת היא בהחלט לטפל ואף לעשות זאת בהקדם. הטיפול הקיים הינו יעיל וידידותי והוא גם מוביל להחלמה מלאה, כך שההשקעה בו בהחלט מתגמלת.

בתוך מגוון פתרונות הטיפול שקיימים לנגיף המולוסקום ישנם, בין היתר, תכשירים ייעודיים כמו ורומאל. עם זאת ורמואל ודומיו מצליחים להשיג הטבה רק באחוזים מסוימים, כך שבאופן כללי, יעילותם של תכשיר זה ודומיו איננה גבוהה לרוב.

בנוסף לתכשירים השונים שמיועדים להשמה על היבלות, קיימים טיפולים נוספים שמטרתם הסרה של היבלות עם חומרים כימיים ועם חנקן נוזלי. גם שיטות טיפול אלה, בדומה לתכשירים ליישום על העור אינם מושלמים ויש להם לא מעט חסרונות. שיטות הסרת היבלות בחנקן או באמצעים כימיים הן לרוב שיטות שמלוות בכאב, מלוות בסיכון לפגיעה פוטנציאלית בעור, הן עלולות להשאיר צלקת במקום היבלת ועוד. טיפול נוסף שקיים להסרת יבלות של נגיף המולוסקום הוא טיפול שמאפשר הסרה של היבלת באמצעות מכשיר דמוי כפית שנקראת קורטה.

טיפול נוסף שמוכיח את עצמו עד עתה כטיפול המוצלח ביותר, היעיל ביותר, עם הכי פחות סיכונים, ללא כאב ואינו מותיר צלקות כמעט בכלל הוא טיפול הסרת נגעי הנגיף באמצעות לייזר.

טיפול הלייזר מותאם לכמות ופיזור הנגעים, ולרוב מבוצע במפגש אחד כאשר לאחר הסרת הנגעים גם הווירוס מסתלק מהגוף. לטיפול בלייזר יש יתרונות רבים, כאשר בנוסף להיותו טיפול שאינו משאיר צלקות, הוא מאפשר כיסוי מלא של השטח הנגוע והסרה אפקטיבית של כל הנגעים, מבלי שיהיו נגעים שיתפספסו במהלך הטיפול.

הטיפול בלייזר אצל ד"ר וקסלר נעשה תחת הרדמה מקומית בספריי ואינו משאיר צלקות.

עלות הטיפול נקבעת בהתאם לכמות הנגעים שיש להסיר, אך בשונה מטיפולים אחרים, לרוב לא יהיה צורך בטיפול חוזר משום שכאמור הוירוס מסתלק מהגוף לאחר הטיפול בלייזר.

למידע נוסף ועזרה רפואית

לפרטים נוספים אודות מולוסקום מה זה וכיצד לזהות ולטפל בו, הנכם מוזמנים לפנות אל המרכז להסרת קונדילומה בהנהלת ד"ר שרגא וקסלר, בטלפון 03-6956867.

קבעו תור מהיר